לפניות והצעות מחיר - צרו איתנו קשר:
לפניות והצעות מחיר - צרו איתנו קשר:

בטיחות אש בחדרים נקיים

עם התפתחות הטכנולוגיה, חדרים נקיים נעשים יותר ויותר נפוצים בקרב מפעלים ותעשיות.

ככל שמספר החדרים הנקיים בתעשייה עולה, כך עולה גם הצורך בהתקנת מערכות כיבוי אש.

מערכת כיבוי אש

מהו חדר נקי

חדר נקי הוא אזור סגור וסטרילי ברמה גבוהה, כדוגמת חדרי הניתוח בבית החולים ואף עולה מעבר לרמה זו.

בחדר נקי מותקנות מערכות השומרות על רמת לחות נמוכה, מסננות אוויר ומודדות מספר חלקיקים של אבק ולכלוך לפי מטרים מעוקבים.

אנשים בחדר זה מצוידים בחליפות אטומות העשויות מחומרים אטומים לחלקיקים. חליפה זו מצוידת גם במערכת נשימה על-מנת לצמצם את הסיכוי לפליטה של חלקיקים מזהמים לחדרים נקיים.

חדרים נקיים ניתן למצוא בתעשיית האלקטרוניקה, תעשיית התרופות, התעשייה האווירית, תעשיית הזכוכית ועוד.

בעיות נפוצות בבטיחות אש בחדרים נקיים

  • פריצה של שריפה בחדרים נקיים מהווה גורם סיכון גדול והפסדים גבוהים הן ברמה הכספית והן מבחינת איבוד זמן מיותר. בחדרים אלו נעשה שימוש בחומרים כימיים, חומרים דליקים ובחומרים מסוכנים.
  • חוסר הידע המקצועי בהרכבת החדרים מהווה סכנת בטיחות גדולה. כאשר מדובר בסביבה סטרילית לחלוטין קיימת סכנה גדולה של פריצת דליקה. בעת הרכבת חדר נקי ישנה התייחסות גדולה לאלמנטים של איטום, התקנת מערכת נשימה, לחות ואוויר, אך קיימת גם חובה להתקין מערכות לגילוי אש ועשן.

מערכת פריאקשן

פתרונות לבטיחות אש בחדרים נקיים

  • מערכות מתזים אוטומטיות ומערכות לגילוי מוקדם של אש ועשן מותקנות בקלות רבה בתוך חדרים נקיים.
  • יש להרכיב גלאי עשן בתוך חדרים אלו מאחר והם רגישים ביותר לחומרים מסוכנים, דליקים ונפיצים. מערכת זו מאפשרת תגובה אוטומטית ומידית בעת פריצה של שריפה.
  • רמת הסטריליות של מערכות לכיבוי אש לא מהווה גורם סיכון בסטריליות. ניתן למצוא צנרות וראשי מתזים העשויים מניקל, פלדת אל-חלד, ומוצרים מצופים בכרום מבלי להפר את רמת האטימות והסטריליות.
  • שריפה בחדרים נקיים נגרמת בגלל תנועת אוויר. לחצים חיובים של אוויר בחדרים גורמים להתפשטות של עשן, חום ואש דרך הסדקים אל מחוץ לחדר הנקי. מערכת האוורור של חדרים אלו צריכה לעמוד בסטנדרטים הנכונים לפי מכון התקנים הישראלי ושירותי הכבאות.
  • מטפים לכיבוי אש הכרחיים בתוך חדרים נקיים. החומרים הנמצאים במקומות הללו דליקים וישנם מטפים מיוחדים הבנויים על בסיס דו-תחמוצת הפחמן החונקים את האש ויוצרים שכבה עבה ומגנה על הרצפה.
  • חומר נוסף שניתן להשתמש בו במטפים לחדרים נקיים הוא השימוש באבקה יבשה. מחקרים מראים כי כאשר פורצת שריפה החדר זוהם ויש להעביר אותו שוב בתהליך סטריליות מחדש.

סיכום

תכנון מקדים נכון של חדר נקי מונע בעיות עתידיות כמו נזק כספי עצום לרכוש ואובדן של חיי-אדם מיותר.

בבניית אזור נקי בתוך מפעל תעשיה יש לקחת בחשבון לא רק את התכנון של החדר הכולל שולחנות מעבדה, דלתות ומחיצות, אלא גם לשלב על-פי חוק אלמנטים חיוניים של בטיחות אש.

צור קשר עכשיו

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם